От бая време не бях бложил, та реших да сипя по една ракийка и да си поговорим с един от хората в главата ми.

Той: „Абе, знаеш ли че Х взема 1200 кинта чисто. Е, тва е хубава заплата!“

Аз: „Ми пич не си прав… Седи тука, пийвай и ще ти кажа защо.“

Аз не съм икономист както знаеш. Едно време не записах икономика, не защото е сложна и нямаше да се справя, ами защото ми е скучна, а нещо като ми е скучно не мога да го правя. Та тия размисли са на базата на скромния ми житейски опит и наблюдения относно колко струва човек да живее нормално в днешно време.

Той: „Нормален живот е много разтегливо и силно субективно понятие.“

Аз: „Факт, но лека полека ще илюстрирам какво разбирам под нормален живот.“

1200 лв… Еха 4 цифри, найс а? Звучи впечатляващо докато човек започне да прави бюджета и да нахвърля ежемесечните рекети:

  1. Жилище – Тези от вас все още живеещи с мама и татко и/или с купен от тях апартамент, моля една крачка назад/ Такаааа, значи или си под наем или плащаш вноски по кредит за жилище. И в двата варианта олекваш с поне една четвърт от заплатата.
  2. Сметки – тука работата заприличва битер на Али Баба и 4о-те разбойници – Али Баба си ти, а разбойниците са доставчиците на различните услуги. Енерго (CEZ, EVN, EON – различни имена, ала все същия бандит), Водоснабдяване, Парно (ако нямаш то значи Енерго бандита е двойно по-дебел), Мобилен телефон (тоя каква лукава лисица е), Интернет и кабелна телевизия. Айде и тука сложи около 20% от заплатката.
  3. Храна – не става само гола ракийка да пийваш и мезенце трябва. А мезенцето драги, трябва да е сериозно, понеже без „гориво“ не стават нещата. Гурме глезотиите както и 2 кг. салам за 2.99 промоция в Lidl моля три крачки назад. Теглейки хисапа и тука около 10% от заплатката на седмица литват. Пък той месеца имал цели 4 седмици… ти да видиш!
  4. Фонд „И аз съм човек“ – коктейл микс от всякакви дребни глезотии да се почувства добре човек. Най-основните (н0 определено не всички възможни): да поизлезеш с приятели (дискотечка, кафенце, ресторантче, кинце), да си вземеш някоя нова дрешка (ако още си бяхме в Африка ехееее ама уви), като си в отпуска да отидеш на екскурзия някъде и т.н. Все хубави неща, ама пусто първите три досущ като една 3 глава ламя, взели че почти изяли париците и оставили само разни трохи.
Той: „Ама аз искам и количка да си бръмча нагоре надолу, до работа, нещо мацките да ги водя на кафенца!“

Аз: „Е, той и Martin Luther King искаше равенство за негрите, ама не дочака завалията.“

Той: „Добре бе пич, как се оправят болшинството от хора дето вземат между 500 и 800 лв.? Доста от тях имат и деца… Да не говорим, че в малките градове вземат много по-малко, а пък за пенсионерите просто не искам да си помислям!“

Аз: „Тук внимавай защото смесваш два привидно сходни, но реално различни проблема.“

До сега се опитвах да обясня, че въпросната заплата не е хубава… Тя е просто една нормална заплата, която трябва да е масова, тъй като тя в известна степен покрива ценовия стандарт на живота днес.

Това за което ти говориш, може да се обобщи като „анализ на мизерията“ и тръгвайки от твойте стоиности може да се стигне до нивото на 1 долар/ден. „Как се оправят…“ ми не те не се оправят, а мизерстват, опитват се да оцеляват. Това не е нормален живот драги и затова гърците се бунтуват. Не толкова, че ще трябва да работят повече, а именно защото ще трябва да мизерстват, а не да живеят нормално! 

Така, че пич хич не ми я хвали тая заплата…

